ATLETIEK  

 

1. Algemeen

2. de Trainingen

3. Beginners Loopgroepen

4. DiDo NIVO1

 

1. Algemeen

Ik heb vanaf mijn zesde jaar altijd gevoetbald, veld en zaal. En zoals veel voetballers: een gruwelijke hekel aan lopen gehad.
Maar... tijdens mijn werkzaamheden bij Dirksen was ik een kleine 15 kilo aangekomen. En toen mijn riem alweer een gaatje ........
heb ik de "stoute" loopschoenen ondergebonden en ben aan het lopen gegaan.
Een rondje van 5 Km uitgemeten, en een stukje joggen, wandelen, joggen, etc etc.

Eigenlijk vond ik het helemaal niet leuk! Dit kwam ook door "het alleen lopen".
Wel effectief, zeker als je het wat langer kunt volhouden. Je zweet de kilo's eraf.

 

Ik mocht een club KPN'ers een cursus "Monteur ISDN" geven in Maarssen.
Bij het voorstellingsrondje bleek dat Fred ook uit Wijchen kwam!
Hij vertelde me over Atletiek in Wijchen. Ik zei dat ik zou komen kijken.
Ik mocht 4 maal proberen,
en ben gelijk lid geworden.

 

 

Ik ben lid geworden van de Recreatieve Beginners Loopgroep. Deze loopt op de Maandag en Woensdag.
Onder de bezielende leiding van André Huisman en Peter Schriever.
Deze 2 kanjers hadden regelmatig zo'n 60 lopers!

Op Maandag loopt deze groep een Interval Training. Op Woensdag een Duurloop.
De Trainingen beginnen om 19:30uur en eindigen rond 21:00uur.
Het niveau van de groep is van "beginner" tot "marathon loper".  Wat de groep bere-gezellig maakt.
Veel lopers hebben van de trainingsdagen hun vaste loopavond gemaakt.
En zeker ook door de gezelligheid onderling
, blijft het ledental groeien!

Mijn eerste wedstrijd was 19 April 2003, 10 Km in Dodewaard in 0:46:46.
Daar heb ik geleerd dat lopen niet alleen je ene voet voor de andere zetten is. Je moet je koppie erbij houden!
Na de start liep het parcours langs de A15, het ging heerlijk, windje mee, ik liep met een groepje op.
Maar na 5 Km, 180 graden omkeren en weer terug, windje tegen, en ik stond stil (zo leek het).
Het heeft nog wel een tijdje geduurd voor ik de discipline kon opbrengen om "mijn eigen race" te lopen.

Ik begon het lopen zo leuk te vinden dat toen, ik met het idee rondliep om het trainerscorps te versterken, André mij vroeg of ik interesse had direct heb toegehapt. Langzaam aan mocht ik wat onderdelen overnemen om te kijken wat ik (en de groep) ervan vond. Ik ben de cursus: Assistent Trainer Recreatieve Loopgroepen gaan volgen bij de KNAU. Deze werd gegeven bij CIKO te Arnhem.

Inmiddels heb ik de cursus "Trainer Loopgroepen" gedaan.
Deze duurt ongeveer 5 maanden en bevat; een stage en een theorie- en praktijk examen.
De cursusplaats was in Doetinchem.

Onze groep bestond uit 20 cursisten,
de foto is gemaakt na het Theorie-examen.
Waarvoor we allemaal geslaagd waren!

 

 

2. De Trainingen

De Trainingen:

Elke training begint met een "Warming Up".

Eerst rustig inlopen.
Hierbij is het de bedoeling
je lichaam voor te bereiden op de dingen die komen gaan. Je lichaamstemperatuur omhoog brengen.
Spieren op spanning brengen en.......
Ondertussen wordt er flink gewerkt aan het sociale aspect; de week wordt doorgesproken.

Om zoveel mogelijk afwisseling in de trainingen te krijgen lopen we: op de baan of in het gebied rond de baan.
We hebben dan de keuze uit Bos of Industrieterrein
, en proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van onverharde wegen.
Als het seizoen
én het weer het toelaten zoeken we het bos in Alverna weer op.

Na het inlopen gaan we:
- Rekken en Strekken

 
   

- Loopscholing:

 

   

- Kern:

 

   

- Cooling Down:

 

   

 

3. Beginners

Alle Begin is Moeilijk; De Beginners:

 

Samen met een paar collega's is AVW "een Beginnersgroep" begonnen.

Het is speciaal voor die mensen die niet of nauwelijks hebben gelopen,
en het doel is dat ze na 10 a 12 weken:

- de grondbeginselen onder de knie krijgen,

- op een prettige wijze een half uur kunnen hardlopen.

Lopen is onderverdeeld in 4 loopfasen:

1

 de voorste zwaaifase  

2

 de voorste steunfase  

3

 de achterste steunfase  

4

 de achterste zwaaifase  
     

 

   

4. DiDo NIVO1